Site icon Asia Fitness Today

Kempen ‘Chosen’ memperkasakan kanak-kanak dengan peluang untuk mengubah hidup mereka dari kemiskinan

World Vision Malaysia melancarkan kempen Chosen

Kempen Chosen dari World Vision Malaysia memberi peluang kepada kanak-kanak untuk mengambil langkah pertama dalam mengubah masa depan mereka. Buat pertama kalinya, kanak-kanak berpeluang memilih penaja mereka.

Organisasi kemanusiaan antarabangsa, World Vision Malaysia melancarkan kempen Chosen untuk membasmi kemiskinan dari komuniti B40 yang terjejas pada 8 Julai 2021 ini.

Gambar di atas, kanak-kanak menunjukkan gambar penaja yang mereka pilih sendiri. (sumber: World Vision Malaysia)

Ketua Pegawai Eksekutif World Vision Malaysia Encik Daniel Boey berkata, “Chosen adalah anjuran terbaharu World Vision yang ingin memberi kanak-kanak peluang memilih penaja mereka sendiri – buat pertama kalinya dalam sejarah 70 tahun World Vision!

Kempen ini akan bermula dengan komuniti di Kemboja di mana sejak kes pertama COVID-19 dikenal pasti, kanak-kanak telah kehilangan masa kecil mereka dan hidup dalam ketakutan untuk kesejahteraan mereka.

Tajaan bulanan sebanyak RM65 akan membawa air bersih, pemakanan, pendidikan, penjagaan kesihatan asas, perlindungan dan harapan kepada kanak-kanak dan komuniti mereka. Penaja dapat menjalinkan hubungan dengan anak angkat mereka dengan menulis surat dan menghantar gambar.

Seorang bapa kepada dua anak, Encik Boey menambah: “Ramai kanak-kanak menunggu bertahun-tahun untuk dipilih oleh penaja. Sebagai seorang ayah, saya tidak dapat membayangkan bagaimana perasaan anak itu. Apabila kita memberi kanak-kanak peluang untuk memilih penaja mereka, kita juga memberi mereka harapan untuk menamatkan kemiskinan. Lebih daripada itu, kami memberi kuasa kepada mereka untuk mengambil bahagian dalam keputusan yang akan mempengaruhi kehidupan mereka, dengan menghantar mesej bahawa kami mengambil berat tentang apa yang mereka fikirkan. Kami berharap ini akan mendorong kekuatan untuk memilih masa depan mereka.”

Dia mengatakan bahawa rakan kerjanya di World Vision Malaysia telah memantau dan menyesuaikan program untuk bertindak balas terhadap situasi COVID-19 global. “Kanak-kanak akan memilih penaja mereka di acara pilihan (dengan semua amalan keselamatan COVID-19) pada 5 dan 6 Ogos, dan kami akan memberitahu penaja mengenai anak angkat mereka. Terima kasih kepada semua rakyat Malaysia kerana turut serta melindungi dan memperkasakan anak-anak dan komuniti mereka yang terjejas di dunia.

Pengasasnya Bob Pierce menubuhkan World Vision pada tahun 1950 dan Program Penajaan Kanak-Kanaknya memberi tumpuan kepada peningkatan kesejahteraan fizikal, emosi, rohani, dan sosial anak-anak yang paling terjejas. Di Kemboja, World Vision telah melaksanakan program bantuan dan pembangunan untuk memberi manfaat kepada anak-anak yang rentan sejak awal tahun 1970-an.

Di seluruh dunia, program ini membawa banyak kegembiraan dan harapan kepada keluarga. Kelmer yang berusia enam tahun dari Guatemala, memilih keluarga Justin Hollander untuk menjadi penaja.

Kelmer dari Guatemala, Amerika Selatan (sumber: World Vision Malaysia)

Kelmer yang berusia enam tahun memilih keluarga Justin Hollander sebagai penajanya.

“Anak perempuan mereka sangat cantik. Saya rasa bahawa dia suka berbual dan suka bermain,” katanya.

“Ibu bapa sangat cantik juga. Mereka kelihatan seperti suka memberi pelukan! Dan mereka suka bermain. “

Terdapat lima orang dalam keluarga Kelmer. Ibu, ayah, anak-anak berusia 9 tahun, 6 tahun dan 8 bulan. Kelmer berada di prasekolah. Dia suka belajar. Apabila dia dewasa, dia mahu menjadi guru. Ibunya, Yesica, mengatakan bahawa kadang-kadang anaknya jatuh sakit tetapi dia tidak mampu membawa mereka ke klinik berdekatan. Yesica mengatakan apabila Kelmer memilih penajanya, dia turut mengambil kesempatan untuk membuat pilihan sekeluarga. Dia teruja dan merasa terharu.” Dia memberitahunya bahawa ketika dia melihat semua gambar, “Saya hanya ingin memilih Justin Hollandar.”

Kelmer suka bermain bola sepak dan guli-guli. Dia berkata, “Sekiranya mereka (penaja) datang ke sini, saya ingin bermain bola sepak dengan mereka. Saya ingin menghantar kata-kata cantik. Saya gembira atas lawatan anda. Te quiero.

Video ini menunjukkan masa kanak-kanak membuat pilihan mereka.

Lawati laman web: https://bit.ly/WorldVision-Chosen.

Share this:
Exit mobile version